annamlarsson.blogg.se

Min resa med psykisk ohälsa till att ta tillbaka mitt liv

"du som ändå går hemma"

Kategori: Allmänt

Att få höra det här, gör mig så sjukt förbannad rent ut sagt! "när jag ändå går hemma". Om det vore så enkelt, jag är ju inte sjukskriven på heltid och har vart det en lång tid för att jag bara ska kunna gå hemma. Nej, jag är sjukskriven för att jag är sjuk. Och jag vet att det inte syns utåt MEN om folk kunde tänka lite innan dem säger något ibland skulle det vara bra.
 
Vissa verkar ha fel syn på när man är sjukskriven för psykisk ohäsa, många tror att man är lat, man vill inte jobba och att man bara vill gå hemma osv osv..
 
Då ska jag tala om för er att man blir inte sjukskriven för att gå hemma. Min läkare har inte förlängt min sjukskrivning månad efter månad för att jag bara vill gå hemma. Han sjukskriver mig för att jag inte kan börja jobba. Jag har koncentrations svårigheter, dåligt minne jag kommer inte ihåg saker utan måste skriva upp o ställa alarm för allt jag ska göra, har en extremt låg stressnivå. Den energin jag har, den går åt att ta hand om mig själv och min son.
 
Om ni ser mig ute och går på en promenad, jag kanske inte går den promenaden för jag "vill" utan det ingår i mitt tillfrisknande, motion.. Det är en del i att bli bättre från min psykiska ohälsa.. Det är ingen som vet att jag kanske har fått en panikångestattack innan så jag blev tvungen att gå ut eller att jag har haft en jobbig natt utan sömn, jobbiga tankar, eller mardrömmar eller att jag legat i sängen flera timmar så jag måste ut och få frisk luft och rensa huvudet och tankarna.. Ingen vet förutom jag själv. Jag har lärt mig mer och mer att strunta i vad folk tycker och tänker om mig, det viktigaste är att jag själv vet hur det ligger till. Men jag kände att jag blev irriterad över att vissa tror att det är såhär, att man bara går hemma.
 
Och det ska gudarna veta, varje dag är en kamp i sig på olika sätt. Det är omöjligt att förstå hur det är om man inte levt med det själv och vart i den sitsen att leva med depression och ångest. MEN jag önskar bara att man ibland kunde tänka lite innan man säger vad som helst.
 
 
Kommentera inlägget här: