annamlarsson.blogg.se

Min resa med psykisk ohälsa till att ta tillbaka mitt liv

Essentiell tremor

Kategori: Allmänt

Tänkte skriva om det som rubriken står för "essentiel tremor"
 
Vet inte hur många som vet vad det här är men jag tänkte skriva lite om det för Er som inte vet. Jag hade förut aldrig hört talas om det här. Essientiell tremor är alltså skakningar i kroppen. Man kan få det i olika delar av kroppen.
 
Jag började få skakningar i händerna till en början för ungefär två år sen och först tänkte jag inte så mycket på det men sen kom dem alltmer och blev mer besvärliga. Det var mest i mina händer, men det kom smygandes mer och mer i hela kroppen. Jag tog upp det här med min läkare i början av min sjukskrivning, hon sa att det berodde på ångest och stress. Och en del av det gör det också. Men det blev mer besvärligt så jag fick till slut medicin mot det då det påverkade min vardag så pass att jag kände att det var jobbigt. Jag kunde inte måla naglarna, inte sminka mig, inte skriva som förut, inte hälla upp mjölk i ett glas.
 
Det värsta var skakningarna i mina händer, om jag anstränger dem så blir skakningarna värre.. Dem finns alltid där mer eller mindre men om jag tex tar ett glas med vatten och för mot min mun så skakar jag jättemycket eller om jag ska skriva blir det samma sak. Eller om jag ska betala tex så skakar händerna när jag håller fram pengarna. Det här har jag tyckt vart jättejobbig då det ser ut som att jag är jättenervös och att det är därför jag skakar.
 
Ibland när jag sitter ner så kan jag känna att jag inombords är skakis och skakar men det syns inte utåt men är frukansvärt olustigt.
 
Jag fick i alla fall en remiss till neurologen då när jag fick börja med medicinen, och under tiden jag låg inne på sjukhuset fick jag en tid så jag gick dit med en skötare. Han undesökte mig, reflexer, jag fick hålla ett glas med vatten, rita en rund cirkel utan stöd för handleden.
Han sa att jag är på gränsen till att ha essentiell tremor och detta kan man alltså ha livet ut, ibland kan den klinga av, kanske får man äta medicin livet ut eller inte. Man kan inte riktigt veta hur den blir med tiden men den påverkas också av hur stressad och dåligt jag mår osv så med tiden när jag mår bättre hoppas jag det kommer bli bättre. Men nu äter jag medicin tre gånger om dagen mot tremor och jag är så glad att jag äter den för innan så var min puls alltid jättehög och hjärtat slog så det kändes som det skulle hoppa ur bröstkorgen.
 
 
Den här medicinen inderal är en betablockerare. Den gör så att hjärtat slår långsammare och blodtrycket sjunker. Jag kan däremot inte tex springa en runda eller vara igång fysiskt för länge för då blir jag lätt yr i huvudet och jättetrött. Men den är värd att äta, jag kan inte förstå hur jag stod ut med ett hjärta som slog så fort och ständigt hög puls och jag klarar mig bra med raska promenader. Det duger bra för mig.
 
Så träffar du mig och jag skakar när vi hälsar är det inte för att jag är nervös utan det är pga detta ;)
 
K R A M
 
 
Kommentera inlägget här: